Як громадяни змінили Краматорськ за кошти міського бюджету


978
коментарі відсутні

Останні чотири роки в Краматорську появились кілька нових дитячих та спортивних майданчиків у дворах і біля шкіл, розклад руху транспорту на зупинках, скеледром, вуличні зарядні станції для мобільних, у дворах – нові дерева та лавочки. Все це – ідеї краматорців, втілені за кошти міського бюджету.

П’ятий рік в місті проходять конкурси проєктів на використання бюджету участі. Це можливість кожному жителю долучитись до розподілу коштів місцевого бюджету на ті потреби, що він вважає актуальними. Долучитись можна, створивши власний проєкт або підтримавши ті, що оприлюднені на платформі «Громадський проект». За результатами голосування проєкти-переможці втілюються в життя силами місцевого самоврядування за кошти міського бюджету.

 

Світлана, авторка та реалізатор трьох проєктів для свого району

 

 

  • Наш район з семи п’ятиповерхових «хрущовок» стоїть осторонь від міста. Сюди ходить один автобус, та й то не з центру міста. Наші діти грались просто на пустирі. Бажання щось зробити для них в мене виникло у 2014-му, коли поряд з будинком на барикаді горіли шини. Так місцеві жителі чекали на «російський мир». Було страшно і прикро та я задумалась над причиною їх протесту і зрозуміла, що сіре безпросвітне життя, пустирі та темні вулиці без ліхтарів, відсутність цікавого дозвілля на околиці міста теж  формують світогляд людей.

 

Перший проєкт – дитячій майданчик

– Коли у 2016-му я дізналась про перший конкурс на проєкти бюджету участі, подала свою ідею – дитячій майданчик. Місцеві мамочки підтримали цю ідею й активно допомагали збирати голоси. Проєкт переміг та майже рік довелось чекати на готовий майданчик. Зате коли він з’явився – відразу став центром дозвілля. І звичайно, на нього потягнулись не лише мамочки з дітьми. Підлітки теж «дорвалися» до екзотичного обладнання, якого не бачили у своєму дитинстві. Долучився й місцевий депутат і на  майданчик привезли машину піску, а завод поставив свою гірку.

 

Другий проєкт – спортивний майданчик

 

  • Наступного року я подала проєкт спортивного майданчика. Тут дуже допоміг підрядник, який радив, які саме тренажери краще вибрати, щоб вони гармонійно розвивали. Також ми поставили тенісні столи для дорослих і навіть гойдалку для підлітків, яким вона дуже сподобалась на дитячому майданчику. Я постійно залучала мешканців району до голосування за наш проєкт.

 

Третій проєкт – лавки біля під’їздів

 

  • В грудні 2019 року дійшла черга і до бабусь. Це був проєкт встановлення 35 лавок біля кожного під’їзду для всіх будинків району. Тут виникла проблема збору голосів. Літнім людям не просто було опанувати новітні технології. Та вони намагались активно допомагати. Навіть їздили до теркому, де була організована допомога в голосуванні. Тепер люди району більше спілкуються, виходять з дому посидіти під під’їздом. А для мене головне в цих проєктах, що люди побачили – вони можуть міняти своє життя, свій район.

 

Які складнощі були в реалізації проєктів?

  • Обивателя важко залучити до складного голосування, де необхідна реєстрація з паспортними даними;
  • Два тижні голосування автор має витрачати багато власного часу, щоб заохочувати людей;
  • Важливо захопити людей ідеєю, щоб вони зрозуміли, що «саме» нічого не робиться, що кожен голос важливий;
  • Обов’язково контролювати постачальників, виконавців і боротись за якість виконання, навіть заставляти переробляти брак.

 

Як ви досягли успіху в реалізації проєктів?

  • Спочатку я розробила стратегію і спланувала свої дії. Кожного разу я обирала цільову аудиторію – тих, для кого працюватиме проєкт: спочатку це були мамочки, потім підлітки та їх батьки, потім літні люди. Я знаходила мінімум трьох помічників, які розклеювали оголошення і вели серед своїх роз’яснювальну роботу. В об’яві я писала головне про проєкт: для чого він людям і як за це проголосувати. А потім здригала фейсбучик: зверталась по допомогу в голосуванні по соцмережах: у міські групи, а також особистими повідомленнями по друзях. Проєкт необхідно контролювати на кожному етапі. Я придивлялась до кожного цвяха і вимагала переробляти брак.

 

А що вважаєте головним в епопеї з проєктом?

  • А головне, – коли проєкт реалізований, обов’язково відпустіть його до людей, не сприймайте своєю власністю. Нехай користуються. Не болійте за нього душею, коли вже все реалізовано. Ти його робив для людей. Воно перестало бути твоїм. І діти мають скакати на гойдалках і розхитувати їх. Саме для цього я це і робила. – розповіла Світлана.

 

Андрій Романенко, заступник керівника координаційної ради*, представник громадської організації ДІЙ-Краматорськ

 

*Координаційна рада складається наполовину з громадських діячів, а наполовину з міських департаментів, що залучені в реалізації проєктів.

Чи міняються проєкти з року в рік?

  • Так, постійно щось міняється. Так, на 2020 рік подано багато проєктів з культурними подіями. І це добре. Такі проєкти простіше робити фінансово. Тому ми пропонуємо краматорцям реалізовувати саме такі ідеї. Нарешті активнішими стали жителі селищ, що найбільше стурбовані станом доріг та тротуарів.

Які проєкти не доходять до голосування?

  • Якщо реалізований задум не буде доступний для всіх городян без особливих умов. Коли проєкт використовується як прихована закупка обладнання для іншого призначення. Якщо об’єкт має розташуватись на земельній ділянці, що орендована або в генплані міста на неї є плани на майбутнє. Якщо проєкт порушує закон. Наприклад, притулок для тварин не може міститись у підвалі житлового будинку. Ми не відмовляємо мовчки. Кожному автору проєкту пропонуємо інші варіанти земельних ділянок або яким чином можна, наприклад, спростити занадто складний для виконання проєкт. Та бува, що автор зациклюється на своїй геніальній ідеї й не згоден щось міняти заради реалізації. І ми рік за роком бачимо одні й ті самі проєкти, – розповідає Андрій Романенко.

Як досягти успіху? Андрій Романенко радить авторам проєктів:

  • Не замахуйтесь на грандіозні проєкти, реалізуйте малі ідеї. В місті не вистачає найпростіших речей: лавок, столиків, тенісних столів, мобільних застосунків і сайтів, арт-об’єктів і скульптур. Наприклад, гарний проєкт цього року – оформлення селищного джерела. Так і треба робити те, про що влада може навіть і не знати, а городяни ним користуються і цінують. Якось у Варшаві тисячі голосів набрав проєкт на встановлення всього одного ліхтаря під мостом.
  • Чітко визначайте свою цільову аудиторію, тих, хто буде користатись результатом, і продумайте, звідки ці люди можуть дізнатись про ваш проєкт, щоб проголосувати за нього. В соцмережах їх знайти чи у власному дворі? Добрий досвід по роботі з жителями мають ОСББ. Вони прямо виходили у двір з ноутбуком і допомагали жителям проголосувати за проєкт.
  • Якщо не знаєте, як розрахувати приблизний кошторис, скористуйтесь найкращим цінником типових робіт на львівському сайті громадського бюджету 
  • Пам’ятайте, – автору не достатньо створити, захистити свій проєкт та довести його до голосування. Він має активно просувати та популяризувати його. Інакше може статись прикра річ, коли за гарний проєкт люди не проголосують, оскільки просто не знатимуть про нього.
  • Депутати міської ради час від часу намагаються використати проєкт як додаткову можливість профінансувати роботи на своєму окрузі. Однак, це політично не вірно. У депутатів є весь міський бюджет у розпорядження, там і нехай працюють. А бюджет участі створений для того, щоб громадяни мали можливість долучитись до міської казни та відтворити власні ідеї до яких у влади не доходять руки.
    Взагалі, громадський бюджет – це не стільки про розв’язання міських проблем, скільки про громадський активізм. Це важливий досвід громадян щодо бюджету, проєктування, просування своїх ідей, відповідального громадянства. Це досвід діалогу і вміння домовлятись та можливість тверезо оцінити свою геніальну ідею, – говорить Андрій Романенко.

Цього року на бюджет участі городяни подали 61 проєкт. 36 з них вийшли на голосування. Краматорці мріють про інформаційне електронне табло на зупинках і ремонтну велостанцію, планують контейнерний спорткомплекс і зону відпочинку на водоймі Василівської Пустоші. Малотаранівці потрібен власний бульвар, а Лазурному – Дог-парк. Хочеться роздивлятись віртуальну галерею творів краматорських художників, дивитись театральну виставу, тусити на рок-фестивалі. І виховувати дітей та молодь засобами бойового гопака.

Ще не відомо, які саме з цих мрій будуть втілені цього року. Голосування триває прямо зараз.

Краматорський бюджет участі

2017 рік – реалізовано 4 проєкти на суму 1,5 млн. грн.

2018 рік – реалізовано 14 проєктів на суму 2 млн. грн.

2019 рік – реалізовано 15 проєктів на суму 2,5 млн. грн.

2020 рік – на голосуванні 36 проєктів, виділено 3 млн. грн.

 

Фотогалерея: Інші проєкти, реалізовані в Краматорську:

Приємно здивували таблички з розкладом громадського транспорту. Цей проєкт несподівано виявився дуже складним в реалізації. В результаті, табличкам на виживання давали рік-півтора. А вони вже третій рік висять і навіть не помальовані.

 

 

Зарядні станції для мобільних телефонів встановили на автовокзалі. Та вони були дуже актуальні лише до моменту ремонту будівлі автовокзалу. Тепер люди воліють заряджатись в приміщенні, особливо у прохолодну погоду.

 

Інклюзивний дитячій майданчик став розчаруванням: надто швидко зламались спеціалізовані каруселі для дітей на інвалідних візках.

Олена Костенко