Міська рада та виконком: хто і за що відповідає у місті


1541
коментарі відсутні

Міська рада та виконком: хто і за що відповідає у місті

Структура міської ради

Міська рада – це вся система, що управляє містом. Вона складається з трьох головних гілок: міського голови, виконавчого комітету та депутатського корпусу. Також до місцевої ради входять всі виконавчі органи, комунальні підприємства та установи.

 

 

 

Незалежний виконком чи команда міського голови?

 

Виконавчий комітет місцевої ради є своєрідним урядом громади, який має забезпечувати її ефективний розвиток шляхом ухвалення власних рішень та їх належного виконання. Виконавча гілка місцевого самоврядування побудована як вільний колегіальний орган, до складу якого входять особи, що працюють у ньому на громадських засадах. Кандидатури до складу виконкому вносить міський голова, а затверджує їх міська рада. Було б ідеально, щоб виконавчий комітет був рівновіддаленим від ради і міського голови. Але в реальності це не так.

 

Виконком – не один з відділів апарату

 

Головним призначенням виконавчого комітету є прийняття владних рішень замість підлеглих міського голови. Причому на засіданні виконкому міський голова має лише один голос. Тому нерідко очільники громад маніпулюють, пропонуючи включити до складу виконкому якомога більше службовців апарату. Так членами виконкому становяться керівники управлінь, відділів і комунальних підприємств, директори шкіл, завідувачі дитсадків, головні лікарі тощо. Якщо голова завів у виконком свою команду, то за її допомогою він без проблем може “проштовхувати” всі вигідні йому рішення.

У такому випадку робота виконкому є прогнозованою, а його рішення перетворюються на втілення ідей міського голови. Засідання виконкому є бездискусійними, проходять без альтернативних поглядів, суто формально. Іноді доповідь по тому чи іншому питанню взагалі відсутня, замість цього просто зачитується назва проекту рішення. Не рідкість, коли голосування відбувається “пакетом” – по кілька питань одночасно. Або голосують “шляхом мовчання” – головуючий запитує, чи є заперечення, і якщо усі мовчать, переходить до наступного питання. У такій ситуації практично неможливо встановити персональну відповідальність членів виконкому.

Більш того, закон наділив виконавчий комітет повноваженнями координувати та контролювати діяльність виконавчих органів, комунальних закладів і підприємств. А це неможливо, якщо члени виконкому будуть контролювати самі себе.

 

Повноваження виконкому та пов’язані з цим міфи

 

Якими грошима розпоряджається виконавчий комітет та які комунальні тарифи має право встановлювати? Виконавчий комітет є досить впливовою, хоча й рівнозначною частиною у тригілковій системі місцевого самоврядування. Цей колегіальний орган має повноваження самостійно ухвалювати певні рішення, обов’язкові до виконання.

 

 

Як уникнути “узурпації” влади

 

У 2017 році депутати Верховної Ради здійснили спробу упорядкувати питання формування місцевих виконкомів. Був розроблений законопроєкт, який визначав, що у складі виконавчого комітету кількість посадових осіб органів місцевого самоврядування, керівників комунальних підприємств, установ та організацій має становити не більше однієї третьої від загального кількісного складу виконкому.

Однак профільний комітет не погодився обмежити представництво цих категорій осіб у складі виконкомів. У висновку було зазначено, що “остаточне вирішення питання про затвердження персонального складу виконавчого комітету належить відповідній раді, яка в разі незгоди з пропозиціями сільського, селищного, міського голови може відмовити в такому затвердженні”. Відтак, місцеві виконкоми традиційно формуються за принципом 50/50 у кращому випадку, а у гіршому – цілком зі службовців, підлеглих голові громади.

 

Як місцеві депутати виконують обіцянки

 

Дізнаватись про діяльність депутатів місцевих рад ми маємо з їхніх щорічних звітів. Як виконується передвиборча програма, як депутат працює в раді, які питання порушує перед владою, до яких інституцій звертається з запитами. Принаймні, так має бути.

Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» зобов’язує обранців звітувати про свою діяльність не рідше одного разу на рік. Робити це необхідно на зустрічах з громадянами, у засобах масової інформації, на офіційному сайті ради. При цьому, ініціатором звітування перед громадянами може бути сам депутат, а також і мешканці округу, що обирали його.

Читайте також  Фонди депутатів міської ради: скільки, кому та навіщо

 

Про що мають звітувати місцеві депутати

 

По-перше, депутат під час передвиборчих перегонів роздавав обіцянки. Тепер він має звітувати, що саме зробив для їх реалізації, як виконував доручення виборців. Серед його обов’язків – проводити особисті приймання, допомагати людям на окрузі вирішувати їх проблеми. По-друге, депутат має доводити свою активність в раді: скільки пленарних засідань він відвідав, як часто засідав у комісії та робочих групах. Він має доводити до виборців, які важливі рішення були ухвалені радою за звітний рік, в яких обговореннях депутат особисто брав участь, виконання яких рішень організовував. Також, у звіті має бути інформація про витрати міського бюджету, пов’язані з діяльністю депутата: скільки матеріальної допомоги він виділив та що відремонтував з депутатського фонду.

Читайте також Як впливати на роботу депутата місцевої ради

 


Підписатись
Повідомте про
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі