Фінансова децентралізація в громадах: досвід першопрохідців, що прискорить реформування наступникам

2147
коментарі відсутні

Фінансова децентралізація в громадах: досвід першопрохідців, що прискорить реформування наступникам

Однією з перших реформ, започаткованих в Україні, є реформа з децентралізації влади, яка повністю перемальовує і фіскальну картину у громадах. Це потребувало змін у податковому та бюджетному кодексах, тому вони були проведені на самому старті реформи.

Децентралізаційна трансформація покликана сприяти збільшенню фінансових можливостей громад та значно впливати на базовий рівень органів місцевого самоврядування. Завдяки реформуванню громади не тільки накопичують власні ресурси, але можуть залучати додаткові. Накопичення відбувається завдяки тому, що частка загальнодержавних податків і зборів залишається в громадах, на базовому рівні.

Кардинальні зміни будь-чого не можливо проводити без змін у головах людей. Це стосується як пересічних громадян, так і держслужбовців різного рівня. Вивчення та аналіз ситуації розуміння питань бюджету показує, що переважна більшість (до 80%) українців не знає:  як і  з чого формується бюджет, куди і хто його розподіляє, де залишається податок на прибуток тощо.  У роботі ж чиновників, які мають відношення до бюджету, важливим є виконання закону у частині забезпечення прозорості та доступності всіх фінансових операцій.

Фінансова децентралізація в громадах: досвід першопрохідців, що прискорить реформування наступникам - Фото №1

Програми ООН, які допомагають вирішувати багато важливих проблем у нашій країні, приділяють увагу і фіскальній децентралізації. В межах однієї з програм у 13 громадах Волноваського, Мар”їнського, Ясинуватського, Бахмутського районів було започатковано Програму ООН із відновлення та розбудови миру (UN RPP).  Вона передбачає три основні напрямки діяльності: економічне відновлення та розвиток інфраструктури, місцеве самоврядування та реформа з децентралізації влади та громадська безпека та соціальна згуртованість. Робота за напрямом місцеве самоврядування та реформа з децентралізації влади реалізується шляхом тренінгової, експертної та методологічної складових.

На базі  анонімного опитування мешканців цих районів  було розроблено технічне завдання під існуючі моделі громад, з акцентуванням на їх проблемах та «білих плямах». Було залучено професійних експертів для спільного напрацювання методичних та практичних рекомендацій в вирішенні проблем чи подоланні труднощів.

У громадах було охоплено навчанням 80 представників органів місцевого самоврядування, які забезпечують первинний фіскальний облік. Дводенні тренінгові курси торкались не тільки питань фіскальної децентралізації чи міжбюджетних відносин. Вони передбачали роз’яснення змін у законодавстві,  роботу над практичним впровадженням цих змін фінансистами, бухгалтерами та іншими спеціалістами, пов’язаними з фінансовою діяльністю у громадах. Велика частка часу була також відведена ще одній важливій темі: як у зрозумілій формі грамотно доносити до громадян інформацію про бюджет, як працювати з великими масивами даних, як використовувати для цього сайти органів місцевого самоврядування.

Намагання забезпечити максимальну прозорість витрачання та розподілу бюджету – важливий пункт у вибудові довіри між владою та людьми, у підвищенні зацікавленості громадян до життя громади та їх залучення до контроля витрачання бюджетних коштів.

Другий пул тренінгів було організовано для депутатського корпусу, представники якого працюють у бюджетних комісіях. Саме комісії займаються розподілом бюджету.

Етапи роботи пілотного проекту у громадах показали 4 фундаментальні напрямки, які сприятимуть ефективності та фінансовій спроможності громад:

  • внутрішня політика  формування дохідної частини бюджету
  • ефективний розподіл та використання бюджетних ресурсів
  • прозорість та підконтрольність бюджетних коштів
  • формування фондів розвитку

«Ми поєднаємо ці напрямки в один посібник, який дозволить надавати допомогу іншим громадам та органам місцевого самоврядування. У ньому буде не тільки покроковий алгоритм вирішення різних проблем, але й експертні поради для досягнення успіху у цих напрямках. Щоб система на містах запрацювала швидко та ефективно, у підручнику передбачаються навіть шаблони необхідних документів, які можуть знадобитися на будь-якому з етапів та напрямків», – поділилася  Наталія Осіпенко, спеціаліст з фіскальної децентралізації Програми ООН із відновлення та розбудови миру (UN RPP).

Фінансова децентралізація в громадах: досвід першопрохідців, що прискорить реформування наступникам - Фото №2

 

Для довідки:

Програму ООН із відновлення та розбудови миру реалізують чотири агентства ООН: Програма розвитку ООН (ПРООН), Структура ООН з питань ґендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок (ООН Жінки), Фонд ООН у галузі народонаселення (UNFPA) і Продовольча та сільськогосподарська організація ООН (ФАО).

Програму підтримують десять міжнародних партнерів: Європейський Союз, Європейський інвестиційний банк, а також уряди Данії, Канади, Нідерландів, Норвегії, Польщі, Швеції, Швейцарії та Японії.

Більше про діяльність UN RPP можна дізнатись за посиланням.

  

Матеріал підготовлено в рамках проекту “Маяк” за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США. This project was supported by the Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine. The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.

 


Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram.  Долучайтесь!


Підписатись
Повідомте про
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі

Новини

Відео

Аналітика