Дистанційна освіта: що це, кому підходить та як регулюється законодавством


2600
коментарі відсутні

Дистанційна освіта: що це, кому підходить та як регулюється законодавством

Питання дистанційної освіти під час тривалого карантину стає вкрай актуальним. Вчителі ще минулого тижня почали розсилати завдання в шкільних групах в вайбері чи іншому месенджері. Але це не має жодного відношення до дистанційної освіти.

Як вона має здійснюватись, знає Олена Калугіна з Краматорська. Її донька ще з початку навчального року вчиться дистанційно, тож знає всі переваги подібної освіти.

А психолог Ірина Пилипенко розповідає, кому підходить таке навчання на постійній основі.

 

Оцінки кращі, вільного часу більше

 

Таісія Склярова дистанційну освіту здобуває з вересня 2019 року. За словами її мами Олени Калугіної, донька все частіше говорила, що не хоче ходити до школи. Тому буквально за декілька днів до початку нового навчального року родина промоніторила варіанти дистанційної освіти та обрала школу «Альтернатива».

«Ми задоволені навчанням в цій школі, – розповіла Олена Калугіна. – Обирали серед багатьох варіантів. Можна було дистанційно вчитися в краматорській школі. Але тут дають масив інформації, і лише в кінці семестру треба здавати іспит. Я ж хотіла, щоб донька, як і в звичайній школі, кожного дня була включена в освітній процес».

 

Дистанційна освіта: що це, кому підходить та як регулюється законодавством - Фото №1

Таісія Склярова

 

В школі «Альтернатива» кожного дня викладають у доступ 2-3 уроки. Можна подивитися відеозаписи, на основі переглянутого матеріалу пройти тестування, виконати домашнє завдання, за потреби – задати питання вчителю особисто чи в спільний чат. Олена зазначає, що домовилася з донькою: домашнє завдання виконувати одразу після перегляду уроку. Але за потреби – скласти його можна протягом тижня.

«Після переходу на дистанційне навчання моя донька перестала хворіти. І якщо в школі вона вчилася на середні бали, то тепер оцінки покращилися. Що стосується спілкування, то його стало більше. По-перше, колишні однокласники Таї часто самі приходять, щоб передивитися уроки на її платформі. По-друге, вона має час на відвідування гуртків та просто на спілкування», – говорить Олена Калугіна.

І ще: крім стандартних для восьмикласників уроків Тая опановує безліч корисних навичок: самопрезентації, запису та монтажу відео, плануванню свого часу.

«За рахунок вільного часу Тая змогла приділити більше уваги навчанню музиці – цього року вона закінчує школу мистецтв. На високі бали здала онлайн олімпіади з англійської, математики та географії на сайті «На урок». Бере участь в Школі миротворчості від Малої академії наук, для чого кожного місяця на три дні їздить до Києва. Закінчила курси лідерства і зараз вчиться в школі волонтерства. Пройшла курси з надання першої домедичної допомоги. А ще змогла регулярно відвідувати спортзал», – підкреслила Олена Калугіна.

Слід зазначити, що школа «Альтернатива» – платна. Пакет навчання з видачею документів державного зразка коштує 1200 гривень на місяць. Але багато категорій, в тому числі переселенці, матері-одиначки та інші оплачують тільки півціни.

 

Дистанційне навчання мають контролювати батьки

 

Під час карантину дистанційно навчаються всі діти. Але все більше мам замислюється про подібне навчання на постійній основі. Особливо це стосується тих дітей, хто професійно займається спортом, музикою чи мистецтвом. Кому підійде дистанційна форма навчання, а кому краще вчитися під керівництвом вчителя, ми поцікавилися у психолога Ірини Пилипенко.

 

Дистанційна освіта: що це, кому підходить та як регулюється законодавством - Фото №2

Ірина Пилипенко, психолог

 

За її словами, всі люди, відповідно, і всі діти – різні. Тож однозначно відповісти, чи підходить дитині дистанційне навчання, можна тільки після бесіди зі школярем та з батьками, щоб з’ясувати їх цілі та мотиви.

«З практики, кому підходить дистанційне навчання, – це діти з підвищеною чутливістю. Наприклад, ті, які не виносять високого рівня шуму і великої кількості людей. Деякі вважають, що «треба звикати». Але моя позиція, що при можливості дитину треба захистити від непомірних стимулів. Психіка «дозріває», і, цілком можливо, пізніше дитина буде легше переносити навантаження слуху, зору та інших аналізаторів», – каже Ірина Пилипенко.

Також, за її словами, не підходить дистанційне навчання дітям, яким потрібна інклюзія. Тобто тим, у кого особливі освітні потреби. Відповідно, їм важливо навчатися в середовищі однолітків за допомогою дорослих, щоб розвивати комунікаційні навички. Але це не стосується всіх інших: їм може бути достатньо спілкування з друзями та під час відвідування гуртків.

Важливий нюанс: рівень відповідальності при дистанційному навчанні все ж лягає на плечі батьків. Психолог зазначає, що психічні процеси, які відповідають за волю, дозрівають тільки до кінця підліткового віку або й пізніше.

«Тому не варто покладати повну відповідальність на школярів молодше 14 років, – каже Ірина Пилипенко. – В школі все ж багато стимулів діти отримують від вчителів. Як це відбувається під час дистанційного навчання, треба дивитися на практиці. Переваги вільного планування і можливості вибору очевидні. Недоліки теж є. Важливо все зважити».

 

Закон дозволяє обирати форму навчання самостійно

 

Щоб отримати знання та сертифікат про здобуття середньої освіти, сьогодні необов’язково ходити до школи. Освітня реформа передбачає можливість вчитися дистанційно, проходячи програму вдома чи в іншому зручному місці та в своєму режимі.

Це унормовано Положенням про дистанційне навчання – затверджено наказом МОН № 466 від 25.04.13 року. А також Наказом МОН № 761 від 14.07.2015 р. «Про затвердження Змін до Положення про дистанційне навчання», а також Наказом ДОН № 258 від 06.06.2016 р. «Про запровадження дистанційної освіти школярів у загальноосвітніх закладах Донецької області».

 

Наталія Боровська, «Донеччина. ЗмІнИ»