Децентралізація в Україні: принципи створення громад

5870
коментарі відсутні

Децентралізація в Україні: принципи створення громад

Шостий рік в Україні триває реформа місцевого самоврядування. Хоча перші об’єднані територіальні громади почали з’являтися 2015-ого, але підготовчий процес стартував ще у 2014-ому. З того часу повноваження на місцях, як й відповідальність, збільшилися, а влада наблизилася до людей.

Як об’єднуються територіальні громади?

За Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»,  формуються громади за такими принципами:

  1. конституційності та законності;
  2. добровільності;
  3. економічної ефективності;
  4. державної підтримки;
  5. повсюдності місцевого самоврядування;
  6. прозорості та відкритості;
  7. відповідальності.

Об’єднатися у громаду можуть села, селища і міста за таких умов:

  • за перспективним планом, зокрема, за ним на Донеччині має бути 65 громад – 45 на підконтрольній Україні території і 20 на тимчасово окупованій;
  • розташовуватися в межах однієї області;
  • до складу не можуть входити території інших існуючих ОТГ;
  • територія має бути цілою і нерозривною тощо.

Адміністративним центром громади визначається село, селище чи місто, яке розташоване «найближче до географічного центру території об’єднаної територіальної громади» та має розвинуту інфраструктуру. Саме від центру й походить назва усієї об’єднаної територіальної громади.

Також існує «Методика формування спроможних територіальних громад». Зокрема, у ній прописано, за якими принципами і що враховується при об’єднанні територіальних громад.

Який порядок об’єднання територіальних громад?

Ініціатором об’єднання територіальних громад можуть бути місцеві органи влади, які формують пропозицію. У ній має бути перелік населених пунктів, які об’єднуються, адміністративний центр і назва майбутньої ОТГ. Далі відбувається вивчення пропозиції та її громадське обговорення, після якого відповідна рада має прийняти рішення на сесії. У разі позитивного рішення пропозицію передають далі до суміжної територіальної громади, де процедура повторюється.

Після згоди усіх, хто має ввійти до складу громади, починає працювати спільна робоча група, яка готує рішення, що виносяться на громадські обговорення. Схвалений проєкт передається до обласної адміністрації. Насамкінець обласна влада звертається до Центральної виборчої комісії для призначення перших виборів у громаді.

Крім цього, до вже існуючої об’єднаної громади можуть увійти  інші населені пункти. Процес приєднання схожий із вищенаписаним.

Утвореною об’єднана територіальна громада вважається «з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об’єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об’єднання територіальних громад на місцевому референдумі». До нового року кожна із сільських, селищних чи міських рад громади продовжують окремо виконувати бюджет й тільки після цього їхній кошторис стає спільним.

Як держава підтримує децентралізацію?

У тому ж Законі «Про добровільне об’єднання територіальних громад» записано, що «держава здійснює інформаційно-просвітницьку, організаційну, методичну та фінансову підтримку добровільного об’єднання територіальних громад та приєднання до об’єднаних територіальних громад».

У свою чергу організаційну та інформаційно-просвітницьку підтримку покладено на місцеві державні адміністрації. Для фінансової підтримки громадам надаються субвенції на формування інфраструктури. Кошти розподіляються між бюджетами громади, враховуючи їхню територію та кількість населення.

Ірина Мартинова, «Донеччина. ЗмІнИ»


Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram.  Долучайтесь!


0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі

Новини

Відео

Аналітика