Чим володіє держава і як управляє власністю народу


2926
коментарі відсутні

Чим володіє держава і як управляє власністю народу

Державна власність згадується в Конституції України як поняття тотожне до терміну «власність українського народу».

Господарчий Кодекс зазначає, що власність українського народу доглядає держава через уповноважені органи державної влади.

Державним майном у сфері господарювання вважаються:

  • державні підприємства зі своїми майновим комплексами та структурними підрозділами,
  • нерухомість (земля та інші природні ресурси – найбільш цінні і суспільно важливі об’єкти),
  • акції (частки, паї) держави у майні інших підприємств,
  • майно, що знаходиться в оренді або в безоплатному користуванні.

 

Навіщо державі майно

 

У державної власності є свої важливі функції.

  • По-перше, вона має приносити користь народу України. Тому має бути доступною безкоштовно, або за помірну плату. При цьому плата надходить до бюджету.

Мова йде про будь-які транспортні комунікації (автошляхи, водні, залізничні, аеропорти), парки відпочинку, водойми, природні заповідники – те, чим користуються всі громадяни.

  • По-друге, державне майно має забезпечувати державі виконання її функцій: органів влади, освіти, охорони здоров’я, забезпечення природними ресурсами (газом, водою) тощо.

Тому будови та все інше майно Верховної ради, Офісу Президента, міністерств та інших державних установ є державною власністю. До цієї ж функції належить майно силових структур: Збройних Сил, прикордонних і внутрішніх військ, органів державної безпеки, оборонні об’єкти та єдина енергетична система.

Також держава виконує свої функції за допомогою державних резервних, страхових та інших фондів, коштів державного бюджету. Власністю держави є національний банк і створювані ним кредитні ресурси.

  • Третьою функцією державного майна є приносити доходи до бюджету шляхом приватизації, продажу та оренди. Продавати майно держава може як юридичним, так і фізичним особам.

Рішення про продаж приймається виходячи з суто господарських чи економічних інтересів суб’єктів господарювання та управління державним майном, яким і надходять грошові кошти.

Приватизація існує для того, щоб держава не просто могла позбутись майна, а ще й надати можливість членам трудових колективів підприємств брати пільгову участь в приватизації.

Також держава повноважна заробляти гроші до суспільних фондів на передачі майна в оренду або надавати його під заставу для отримання кредитів.

 

Хто розпоряджається державним майном

 

Згідно з Цивільним Кодексом України від імені та в інтересах держави право власності здійснює державна влада.

У 2004 році Кабінет Міністрів створив Реєстр об’єктів державної власності, які використовуються в господарській діяльності. В ньому збирається інформація  про державні підприємства, корпоративні права держави (закріплені за державою пакети акцій та недопродані корпоративні права), майно, передане в оренду тощо. Розпорядником Реєстру є Фонд державного майна.

Станом на 01 липня 2020 року Реєстр нараховував майже 1 млн 200 тисяч об’єктів державного майна, з яких 560 тисяч об’єктів – це нерухомість державних підприємств, установ, організацій.

Державне майно продається виключно на електронних аукціонах в електронній торговій системі. Процес це постійний.

Наприклад, за перше півріччя 2020 року на електронні аукціони було виставлено 370 об’єктів малої приватизації. Продано 203 об’єкти на загальну суму 360 923,58 тис грн. Крім того, відповідно до статей 16, 18 Закону «Про приватизацію державного і комунального майна» продано 10 об’єктів на суму 7 455,96 тис грн.

Готувались до продажу й об’єкти великої приватизації, такі як «Одеський припортовий завод», «Завод «Електроважмаш», «Вугільна компанія «Краснолиманська», «Президент-Готель» тощо. Однак вони не продавалися, оскільки 30 березня Верховна Рада України у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) внесла зміни, зокрема до Закону про приватизацію, і на період карантину продаж об’єктів великої приватизації було припинено.

Однак на деякі об’єкти державної власності існує заборона на відчуження. В першу чергу це об’єкти стратегічного значення, а також ті, від яких залежить національна безпека. Наприклад, майно казенних підприємств та бюджетних установ перебуває у державній власності та не підлягає приватизації.

 

Олена Костенко, «Донеччина. ЗмІнИ»


Підписатись
Повідомте про
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі